Klart med ny Utbildningsansvarig i SFK

Ålänningen Samuel Fagerholm blir ny Utbildningsansvarig i SFK. Han har redan börjat smyga igång arbetet.

De flesta kanske inte förknippar Åland med fotboll. Men för 30-åriga Samuel Fagerholm började fotbollskarriären just på den lilla ön i Östersjön. Nästa anhalt blir nu som Utbildningsansvarig i SFK.

– Det ska bli roligt att få börja jobba i SFK och ta mig an utmaningen att verka i en så stor förening. Förhoppningsvis så ska jag kunna stötta våra ledare på ett bra sätt och hitta balansen i att ge ett ramverk som kan inbegripa hela klubben. Jag ser fram emot alla tillfällen av erfarenhetsutbyte och byggandet av en gemensam riktning tillsammans, säger Samuel.

Samuel har en imponerande meritlista och bakgrund. Förutom att bli utsedd till årets tränare på Åland två gånger – 2018 och 2020 – har han vunnit flera titlar med Åland United. Nu senast har Samuel varit tränare för Umeå IK, och var med och tog upp laget i Damallsvenskan 2021. Dessutom har han UEFA A, B och en pågående UEFA PRO-utbildning. Klubbchef Stefan Burman är stolt över rekryteringen:

– I Samuel får vi en person som både har en hög utbildningsnivå, men som också själv varit tränare och därmed förstår utmaningarna och verkligheten ute på planen. Den kombinationen känns väldigt bra för rollen som Utbildningsansvarig.

Med Samuel på plats hoppas Stefan nu ytterligare stärka utbildningsplanens innehåll och del i verksamheten.

– Utbildning och utveckling är centrala begrepp för oss – och där är Spelarutbildningsplanen vårt viktigaste verktyg. Med Samuel på plats ska vi fortsätta utveckla innehållet, men också vässa vår implementering och interna utbildning ytterligare.

Samuel började smyga igång sin nya roll 2 maj. Han kommer inleda att arbeta deltid från distans fram tills dess att han får tillgång till sitt boende. Från mitten av juni kommer Samuel jobba heltid och vara på plats i Sollentuna.

Foto: Elin Ernestedt.