SFK har gjort klart med tre nya FU

FU är en förkortning för Fotbollsutvecklare, en roll som ska hjälpa och stötta de geografiska lagen ute i verksamheten.

Rollen Fotbollsutvecklare har utvecklats av Svenska Fotbollsförbundet som ett led i att vara ett föreningsstöd i utbildningen. En FU:s huvudsakliga uppgift är att främja spelarutbildningen och vara ett stöd för ledarna ute i lagen.

Som en del av SFK:s satsning på de geografiska lagen har man gjort klart med tre stycken FU som ska bidra till verksamheten – Christian Munoz, Mattias Lunius och Jonas Grönlund.

– Det här är en viktig satsning för våra geografiska lag. Med tre nya FU på plats kommer vi kunna höja kvalitén på utbildningen, och ytterligare bidra till att stötta våra ledare ute i verksamheten, säger Stefan Burman, klubbchef.

Christian kommer vara FU för 3 mot 3-verksamheten, Mattias för 7 mot 7 och Jonas för både 9 mot 9 och 11 mot 11.
Christian har tre barn som alla spelar i klubben – 5,7 och 9 år gamla. Han är själv tränare i två av lagen och har dessutom själv varit spelare i klubbens veteranlag. Christian studerar också grundlärarprogrammet på Stockholms universitet:

– Med min kombination av att själv ha spelat fotboll och är tränare med min utbildning gör att jag hoppas kunna tillämpa framförallt den pedagogiska biten, säger Christian.

Mattias är också han tränare för två lag i SFK – Kärrdal F2011 och Kärrdal F2012. Men har även erfarenhet från 10 år som tränare för ett flicklag i Enebyberg. Mattias ser verkligen fotbollen som sin absolut största passion:

– Jag hoppas kunna bidra till SFKs fortsatta utveckling och framgång. För mig är en öppen dialog och tydlig kommunikation framgångsfaktorerna, säger Mattias.

Jonas har även han en lång erfarenhet inom fotbollen. Först som aktiv spelare i nästan 25 år (strax under Superettan). Han är dessutom utbildad idrottspedagog och idrottslärare och jobbar idag som biträdande rektor på en skola i norrort. Även Jonas har spelare aktiva i klubben – två söner födda 2005 och 2009 – som han följt med som tränare i klubben. Med sammanlagt 12 års tränarerfarenhet i SFK vill han nu dela med sig av sina erfarenheter:

– Jag hoppas kunna hjälpa tränarna att växa långsiktigt, motivera dem och dela med mig av min erfarenhet och kompetens. Jag ser fram emot denna spännande resa som Fotbollsutvecklare i Sollentuna FK och att tillsammans skapa en ännu starkare fotbollsgemenskap!