Micke Thorstensson lämnar för jobb på Svenska Fotbollsförbundet

Efter sommaren börjar Mikael Thorstensson arbeta på Svenska Fotbollsförbundet som utbildningskonsulent kring integritetsfrågor. Därmed lämnar Micke sin anställning i Sollentuna FK efter 10,5 år.

Mikael Thorstensson har arbetat i Sollentuna FK sedan sammanslagningen 2012 – huvudsakligen som klubbchef och nu senast som sportchef. Han har varit en viktig del i att ta klubben dit den är idag. Men när tjänsten på Svenska Fotbollsförbundet erbjöds kunde Micke inte tacka nej:

– Det var ett oerhört svårt beslut, men efter 10 år i SFK känner jag att det är dags att pröva på något nytt. Tjänsten på SvFF rör frågor som jag verkligen brinner för och som är viktiga för svensk fotboll.

Micke är fotbollsfostrad i Kärrdals IF, och fick senare chansen att spela Allsvensk fotboll för AIK. Höjdpunkten blev SM-guldet 2009. År 2012 återvände Micke till Sollentuna, som klubbchef för den nybildade klubben.

– Jag var med och drev sammanslagningen av Sollentuna United och Sollentuna Fotboll IF och när sammanslagningen var ett faktum sökte jag tjänsten som klubbchef. Med facit i hand var det ett modigt beslut av dåvarande styrelser att ge så mycket ansvar till en 27-åring. Jag är oerhört tacksam för det beslutet och även om den första tiden i SFK var utmanande så är jag enormt stolt över allt det som vi åstadkommit tillsammans.

Micke spelade även i herrlaget de fem första åren som klubbchef. 2016 var Micke med och spelade upp SFK i Ettan när herrlaget vann division 2. Efter det blev det även ett år i Ettan Norra innan Micke valde att avsluta spelarkarriären och enbart satsa på klubbchefsrollen. Under sin tid som klubbchef har SFK fortsatt att växa och utvecklas och är idag en av Sveriges största fotbollsföreningar.

Stefan Burman, klubbchef i SFK, gläds över Mickes nya uppdrag. Och väljer samtidigt att lyfta fram något både sunt och positivt i att flera fd. SFK-anställda numera har nya tjänster runtom i Stockholmsfotbollen.

– Det är förstås alltid en förlust när bra människor försvinner från organisationen. Samtidigt ser jag att det – precis som när våra spelare uppvaktas av andra klubbar – är ett bevis på att vi som förening gör bra saker när även vår personal blir handplockade till andra tjänster. Vi ska fortsätta att vara en attraktiv arbetsplats, men heller aldrig stå i vägen om någon vill utforska andra möjligheter. Och jag märker tydligt att vi har fått det mycket lättare att attrahera nya kompetenta människor till organisationen.

Micke kommer att vara kvar som sportchef för dam och herr fram till sommaruppehållet. Han börjar sin nya tjänst på fotbollsförbundet efter sommaren.

– Även om jag lämnar min tjänst i SFK nu så kommer jag fortsätta följa fotbollen i Sollentuna med spänning. Det ska bli underbart att kunna gå ner till Sportfältet eller Vallen och bara njuta av att se fotboll. Sollentuna är mitt hem och fotbollen har funnits med mig genom Kärrdals IF, Edsbergs IF, Turebergs IF, Sollentuna United och Sollentuna FK. Jag är övertygad om att klubben är på ett bra ställe just nu och det finns många kompetenta människor som kommer fortsätta utveckla SFK. Jag vill rikta ett stort tack till alla medlemmar genom åren, det är tack vare ert arbete som fotbollen är så pass stark i Sollentuna!

Foto: Joakim Hall