Samuel lämnar för tränarjobb i damallsvenskan

För ett tag sedan gjorde SFK klart med Samuel Fagerholm som ny utbildningsansvarig – men efter bara några veckor väljer Samuel att lämna för ett jobb som tränare i damallsvenskan.

Samuel var fram till förra säsongen tränare för Umeå IK, och var bl.a. med och tog upp laget i damallsvenskan 2021. I maj började Samuel sitt nya jobb som utbildningsansvarig i SFK – en tjänst han nu alltså lämnar efter bara några veckor:

– Samuel har blivit erbjuden tränarjobbet i en damallsvensk klubb. Ett uppdrag han har valt att tacka ja till. Jag kan bara önska Samuel lycka till i sin tränarsyssla. Vi vill aldrig stå i vägen för människors ambitioner, och nu visade det sig att Samuel såg sig själv i en annan roll och ett annat sammanhang, säger klubbchef Stefan Burman.

Det gör att SFK får ge sig ut på jakt efter en ny utbildningsansvarig igen – ett arbete som Stefan menar redan är i full gång.

– Med tanke på att vi så pass nyligen har varit inne i den här processen kan vi någonstans ta vid där vi slutade. Men det är viktigare att hitta en långsiktig lösning som känns rätt än att vi hastar fram rekryteringen, avslutar Stefan.