Johan Palm till SFK – blir utvecklingsansvarig och herrtränare

SFK har gjort klart med Johan Palm som ny utvecklingsansvarig i klubben samt huvudtränare för herrlaget. Johan kommer senast från Djurgårdens IF.

36-åriga Johan Palm har en gedigen bakgrund inom fotbollen. Utbildad som idrottslärare och specialidrottslärare på GIH samt alla tränarutbildningar upp till PRO. Hans tidigare tränarerfarenhet innefattar bl.a. assisterande förbundskapten för U19 landslaget, matchning för DIF U21 och nu senast som huvudtränare för Djurgårdens P19 Akademi, ett uppdrag han haft sedan fem år tillbaka.

– Med Johan får vi en person som kommer kombinera rollen som utvecklingsansvarig i hela klubben med det yttersta ansvaret för ett av våra seniorlag. På så sätt vill vi skapa en ännu tydligare röd tråd genom hela verksamheten, från knatte ändå upp till seniorlagen, säger Stefan Burman, klubbchef i SFK.

För Johan blir det första tränaruppdraget för ett seniorlag. Men han ser samtidigt inte det steget som alltför annorlunda mot hans tidigare uppdrag.

– SFK har en tradition av att satsa på unga spelare i sina seniorlag. Att försöka optimera spelares utvecklingspotential, oavsett ålder, är något jag verkligen brinner för samtidigt som det även ska bli spännande att få arbeta med spelare som har lite mer erfarenhet. Det som känns extra stimulerande är att jag också får större möjlighet att applicera min erfarenhet kring utbildning och utveckling i hela klubben, säger Johan Palm.

Idén om att satsa på talanger visar sig också i resten av tränarstaben. Assisterande tränare i herrlaget blir 24-åriga Aydin Arjang, som varit tränare i klubbens akademi sedan 2018. Under 2023 ledde han P17- och P19-laget. Nästa säsong kommer han kombinera rollen som assisterande herrtränare med att vara huvudtränare för P19.

– Förutom att Aydin är en talangfull tränare som vi tror enormt mycket på, så är han också SFK in i själen. Därför känns det kul att kunna erbjuda honom ett ännu större ansvar, det blir ett naturligt steg. Att han dessutom är kvar i P19 gör att han blir en brygga mellan pojkakademin och seniorlaget, säger Poja Naderi, sportchef i SFK.

Såväl Kalle Ramsell som Johan Liljestrand blir kvar i sina roller som assisterande tränare med fysansvar och målvaktsansvar.