OBOS och SFK i samarbete kring barn- och ungdomsfotbollen

OBOS, en av Sverige och Norges största bostadsutvecklare, har tecknat ett samarbetsavtal med Sollentuna FK. Syftet är att stärka barn- och ungdomsfotbollen ytterligare i Sollentuna. Satsningen ska bl.a. bidra till en ännu bättre utbildning av ledarna i klubben.

Bostadsutvecklaren OBOS har funnits på den svenska marknaden i snart 10 år. De har ett starkt engagemang i idrotten på flera olika sätt, bl.a. som huvudpartner till OBOS Damallsvenskan i fotboll och genom att varje år dela ut 1 000 000 kronor till föreningar och organisationer inom idrott och kultur via fonden OBOS Jubel. OBOS utvecklar just nu flera bostadsområden i Sollentuna, och ser samarbetet med SFK som en viktig del i deras satsningar kring social hållbarhet:

– OBOS har en lång tradition av att ta ett stort socialt ansvar, där områdena där vi bygger bostäder naturligtvis blir extra viktiga. Tillsammans med SFK vill vi fortsätta bidra till att skapa meningsfulla aktiviteter och sociala mötesplatser på lokal nivå i Sollentuna, säger Christian Alehagen, Chef varumärke och samhällsansvar på OBOS.

Sollentuna FK har ca 4000 medlemmar – varav 3200 barn- och ungdomar och 800 ideella ledare. Det gör klubben till en av världens största fotbollsklubbar, och en viktig samhällsaktör i kommunen.

– OBOS har ett genuint engagemang och förståelse för idrottens kraft i samhället. Därför är vi stolta över att de valt att samarbeta med oss, säger Stefan Burman, klubbchef i SFK.

Avtalet sträcker sig över tre år, och satsningen ska framförallt riktas mot barn- och ungdomsfotbollen i klubben.

– Utbildning är ryggraden i vår förening. Utgångspunkten är att kunna erbjuda en meningsfull och lustfylld utbildning för alla våra spelare, oavsett ambition och förutsättningar. I det arbetet är vi helt beroende av alla våra ideella ledare för att kunna implementeras genom hela verksamheten. Samarbetet med OBOS ger oss möjlighet att satsa mer på utbildning av våra ledare, avslutar Stefan.