Matilda Dahlgren rekryteras som ansvarig för geografiska lag

Matilda Dahlgren är inte bara spelare i SFKs damlag – nu tar hon dessutom plats på kansliet hos Sollentuna FK.
För de flesta SFK-are är Matilda redan ett bekant ansikte – som mittback i klubbens damlag. Där inleder hon i år in på sin sjunde säsong, de senaste säsongerna har hon dessutom varit lagkapten. Nu blir Matilda en del av den dagliga verksamheten på kansliet, i rollen som FUIF (Fotbollsutvecklare i förening).

– FUIF är en ny typ av roll inom föreningar. Rent konkret kommer det innebära att jag – tillsammans med Rasmus – kommer ansvara för att stötta de geografiska lagen, säger Matilda.

Matilda är 25 år, men har redan hunnit med fler olika jobb inom fotbollen. Hon kommer senast från en roll som kit coordinator på Svenska Fotbollsförbundet, där hon arbetat med ungdomslandslagen och damlandslaget. Innan dess arbetade Matilda för Supercoach, som utbildare och tränare. Att det blev just SFK säger Matilda själv hänger ihop med en längtan att få jobba närmare lagen och spelarna.

– Jag har saknat att få vara på planen, träffa spelare och ledare, och vara en del av utbildningen. Hela den långsiktiga planen för SFK som Stefan (klubbchef) presenterade för mig känns enormt spännande och inspirerande att jobba med. En del av den planen är att klubben har som mål att öka närvaro och stöd, framförallt bland de geografiska lagen. Där ser jag fram emot att kunna bidra, fortsätter Matilda.

Att kombinera rollen som spelare i klubben med en roll på kansliet ser bara Matilda som positivt.

– Det är klart att det kommer innebära vissa begränsningar i tillgänglighet de kvällar jag själv har träning, men utöver det ser jag bara positivt på att jag redan är en del av klubben. På så sätt kan jag bidra med mina erfarenheter och hoppas kunna vara en förebild som kan inspirera våra yngre spelare.

Stefan Burman, klubbchef, är enormt glad över att lyckats knyta till sig Matilda.

– Matilda är redan en enormt uppskattad person i klubben. Hon har naturliga ledaregenskaper som gjort att hon varit lagkapten i damlaget. Hennes bakgrund från liknande verksamheter gör dessutom att jag är säker på att hon snabbt kommer kunna tillföra enormt mycket till våra lag.

Damlaget har dragit försäsongen på allvar, och vi passar avslutningsvis på att fråga Matilda hur hon ser på det här året:

– Det är alltid svårt att veta hur de andra lagen i serien kommer se ut. Men för vår del känns det bra. Vi har en ny tränare som håller på att forma gruppen. Vi har lyckats behålla stommen från förra årets trupp och kryddat det med flera spännande nyförvärv. Så det känns som att det kommer bli en spännande säsong, avslutar Matilda.

Du når Matilda på matilda@sollentunafk.se. Varför inte skicka ett mejl och säga grattis, både till den nya tjänsten och till att hon fyller år idag 😉