Matilda slutar på kansliet – men fortsätter i damlaget

För några veckor sedan kunde vi berätta om Matildas nya roll som ansvarig för geografiska lag – nu lämnar hon för att helt kunna fokusera på sin egen fotboll.

Tanken var att Matilda Dahlgren skulle kombinera sitt eget spel i damlaget med en roll som ansvarig för geografiska lag, men ”Dalle” tvingades snabbt inse att det var tufft att få det att gå ihop:

– Jag nappade på idén att få vara mer närvarande ute på planen, och vara ett stöd till de geografiska lagen. Men jag insåg snabbt att det ofta krockade med mina egna träningar i damlaget. Det blev helt enkelt en omöjlig ekvation att få tiden att räcka till i den utsträckning som de geografiska lagen förtjänar, säger Matilda.

I klubbens nya 10-årsplan är satsningen på de geografiska lagen en prioriterad del. Det var också anledningen till att Matilda rekryterades – för att få en ökad närvaro på träningsplanen.

– Vi förstod från början att det skulle bli tufft att kombinera rollen på kansliet med spel i damlaget. Samtidigt har Matilda en profil som är som klippt och skuren för rollen, vilket gjorde att vi var överens om att göra ett försök att få det att fungera. Jag beklagar förstås att vi tappar en så bra person på kansliet, men är samtidigt glad över att vi får fortsätta se ”Dalle” på planen, säger Stefan Burman, klubbchef.

Arbetet med att stärka upp organisationen kring de geografiska lagen är redan i full gång.