SFK startar stödfond för att fler ska kunna spela fotboll
Time

Sollentuna FK är en av världens största fotbollsklubbar, och har cirka 3.200 aktiva barn och ungdomar. Samtidigt har man sett att de ekonomiska förutsättningarna håller borta en del barn från verksamheten – därför har man nu startat en fond för att ge ännu fler möjligheten att spela fotboll.

Fotbollen är en viktig kraft i samhället – båda för hälsoeffekterna som fysisk rörelse ger, men också för de sociala aspekterna som ett sammanhang medför. Därför vill nu Sollentuna FK göra fotbollen tillgänglig för ännu fler. Med den nystartade stödfonden vill man underlätta för de med sämre ekonomiska förutsättningar att delta i verksamheten:

– Många hör av sig och har det tufft att betala spelaravgiften, och det nuvarande oroliga ekonomiska läget har ytterligare spätt på antalet. Tidigare har vi fått hänvisa till externa fonder och bidrag. Men för en klubb av vår storlek känns det naturligt att kunna ha en egen stödfond, för våra medlemmar, säger Stefan Burman, klubbchef i Sollentuna FK. 

Spelare och föräldrar som vill söka bidrag ur fonden gör det via ett formulär på klubbens hemsida. Bidrag kan sökas för att täcka hela eller delar av spelaravgiften. Fonden finansieras främst med bidrag från företag, men givetvis är också privatpersoner välkomna att stötta. Redan från start finns en huvudpartner med i fonden – den miljövänliga biltvätten Ecoshine, Sollentuna Biltvätt AB. Ecoshine i Sollentuna drivs av bröderna Viken och Garo Minas samt Gabriel Khouri. De har en bakgrund inom fotbollen i Sollentuna, och har dessutom haft barn i SFK. 

– Hela vårt företag grundar sig i en tydlig hållbarhetstanke med revolutionerande ångteknik. Den sociala hållbarheten som SFK bidrar till matchar därför våra värderingar på ett väldigt bra sätt, säger Viken Minas, VD på Ecoshine Sollentuna.

Samarbetet mellan Ecoshine och Sollentuna FK är uppdelat i flera delar; dels ger det ett initialt ekonomiskt bidrag direkt till fonden, dels en provisionsmodell som ska generera ännu mer pengar över tid:

– Vi har tagit fram ett antal specifika produkter, som både ska vara bra som erbjudanden till SFK:s medlemmar, men som också ska generera ännu mer bidrag in till fonden. För oss är det här ett långsiktigt initiativ, och vi ser det som något större än enbart det ekonomiska bidraget, fortsätter Viken Minas.

Stefan Burman är förstås nöjd över att redan från start kunna fylla på fonden, men ser också samarbetet med Ecoshine som ett tydligt exempel på den typen av partnerskap som klubben letar efter: 

– Ecoshine i Sollentuna har ett engagemang för klubben, en lokal förankring och en vilja att tillsammans göra Sollentuna bättre – den typen av partnerskap vi söker, avslutar Stefan Burman.

Läs mer om fonden här https://www.sollentunafk.se/sfk-stodfond/