Våra huvudpartners

Nu drar knattefotbollen igång!

Knattefotbollen lockar varje år ca 400 fotbollssugna tjejer och killar. År 2024 öppnar vi upp knattefotbollen för alla barn födda 2018 och 2019. Vi tränar en dag i veckan, det kommer att finnas verksamhet i hela kommunen utifrån en geografisk spridning, mellan vecka 17–23 samt vecka 35–39. Vi kör även helgdagar om inget annat anges.

Ungdomsledare leder knattefotbollen.
Knattefotbollen leds av klubbens egna ungdomsledare tillsammans med föräldraledare. Ungdomarna är, eller har alla varit aktiva spelare i Sollentuna FK. Samtliga ledare har utbildats av klubben, och knattefotbollen följer redan från början klubbens spelarutbildningsplan. Vårt mål är att det skall vara en ledare per fem barn för att verksamheten skall fungera bra. Detta är baserat på att det finns ungdomsledare och föräldraledare som täcker upp det behovet.

Engagerade föräldrar behövs redan från start.
Sollentuna FK är en av världens största fotbollsklubbar med ca 3 300 aktiva spelare. För att möjliggöra en bra verksamhet är vi också beroende av ideella krafter – idag finns ca 800 ideella ledare i klubben. Från vecka 39, när knattefotbollen avslutas, kommer geografiska lag bildas och lagen ska ledas av er föräldrar. Men genom att engagera er redan från start hjälper ni ungdomsledarna att skapa den bästa verksamheten för era barn. De roller som behövs redan från start är: :

– Tränare
Är tillsammans med ungdomsledarna ansvarig för genomförande av träningen och för att aktivt vara ett stöd för ungdomsledarna.

– Bollplank
Ni föräldrar skapar en ring runt planen så att bollar som flyger i väg kommer tillbaka in på planen igen.

– Skoknytare
Som spelare är det nog svårt att hålla koll på att träffa bollen – det behövs oftast minst två vuxna som kan hjälpa till att knyta skosnören.

– Tröstare
Ibland går det inte som man tänkt sig. Då kan det behövas lite stöttning för att snabbt hitta glädjen igen och fortsätta försöka.

Föräldrainformation & utbildning
Inför uppstart kommer alla föräldrar att bjudas in till ett digitalt informationsmöte. Personlig inbjudan kommer ske via mejl till den mailadress ni skriver in vid anmälan av ert barn. Under året kommer åldersgruppsansvarig att finns tillgänglig för frågor och information. Ni kommer att erbjudas utbildning i träningsupplägget av utbildningsansvarig under hösten 2024.

Knattefotbollen är början till ett lag
Vi vill redan från början lägga grunden för ett framtida lag. Därför låter vi träningsgrupperna från knattefotbollen övergå till lag så fort knatteverksamheten avslutats. Målet är att varje lag ska bestå av ca 15 barn – vår erfarenhet är att det är en bra storlek på trupp att jobba vidare med i den här åldern. Det gör att barnen blir mera sedda och delaktiga. Det är också mycket enklare för ledarna att hantera laget.

Vid frågor, kontakta oss på info@sollentunafk.se

Anmälan och avgift

Anmäl ditt barn till den idrottsplats, dag och tid ni önskar deltaga.

Spelaravgiften är 910 kr för hela säsongen under vecka 17–23 och vecka 35–39.

Medlemsavgift på 100 kr tillkommer.

Varmt välkommen att anmäla dig nedan!