En naturlig överlämning – och nästa steg för Sollentuna FK:s utveckling
Efter att klubbchef Stefan Burman valt att lämna sin roll går Sollentuna FK nu in i en ny fas. Vi satte oss ner med Stefan och föreningens ordförande Sargon Kurt för att prata om beslutet, tiden som varit och vägen framåt.Stefan, du har valt att lämna rollen som klubbchef, hur gick dina tankar?
– Det har varit ett beslut som vuxit fram över tid. Jag känner en stor stolthet över det arbete vi gjort tillsammans i föreningen, och någonstans också en känsla av att vi har lagt en stabil grund för framtiden. Då blir det naturligt att lämna över till någon annan som kan ta nästa steg. För mig handlar det inte om att lämna något, utan om att lämna över. Och jag ser verkligen fram emot att följa nästa fas på lite avstånd.
Hur ser du på tiden i Sollentuna FK?
– Väldigt positivt. Det har varit intensivt, utvecklande och framför allt roligt. Vi har jobbat mycket med struktur, riktning och långsiktighet och jag upplever att hela föreningen har tagit kliv framåt, både organisatoriskt och sportsligt. Det är jag väldigt stolt över.
Sargon, hur ser du på Stefans beslut att lämna?
– Självklart är det vemodigt, vi har haft ett väldigt bra samarbete och en stark relation. Samtidigt har jag stor respekt för Stefans beslut, det här är ett moget och ansvarsfullt sätt att tänka kring ledarskap. Han lämnar när föreningen står stark, och det är egentligen det bästa betyget man kan få. Det ger oss också ett bra läge att ta nästa steg i utvecklingen av föreningen.
Det finns alltid spekulationer i sådana här situationer, hur vill ni beskriva processen?
– Det här är helt odramatiskt och sker i full samsyn. Vi har haft en öppen dialog hela vägen. Stefan har själv känt att tiden är rätt, och från föreningens sida har vi varit tydliga med att vi gärna hade fortsatt jobba tillsammans. Det här handlar om timing och utveckling och framförallt det som är bäst för föreningen, säger Sargon.
– Precis. Jag har bara positiva saker att säga om hur vi samarbetat med styrelsen i den här frågan. Det är viktigt för mig att understryka att detta är ett gemensamt och väl förankrat beslut, fyller Stefan i.
Stefan – vad lämnar du efter dig?
– Jag hoppas att jag lämnar en förening med tydligare struktur, en starkare riktning och en tro på framtiden. Vi har påbörjat ett långsiktigt arbete, bland annat genom 10-årsplanen, och det känns bra att veta att det kommer att leva vidare.
Sargon, vad tar ni med er från Stefans tid?
– Väldigt mycket. Framför allt så har vi en stabil utgångspunkt och en tydlig riktning framåt. Stefan har tillsammans med många i föreningen lagt en grund som vi nu ska bygga vidare på. Vi står starkare idag än för några år sedan, det är ett kvitto på ett bra arbete.
Vad händer nu, hur ser processen ut för att hitta en ny klubbchef?
– Vi har redan startat en noggrann och strukturerad rekryteringsprocess. Intresset är stort, vilket är ett styrketecken i sig. Nu handlar det om att hitta rätt person som kan ta vid och fortsätta utveckla föreningen i linje med vår vision.
Vad händer framåt för dig Stefan, och din relation till klubben?
– Jag kommer finnas kvar under en övergångsperiod och bidra i överlämningen, vilket känns viktigt. Sollentuna FK betyder mycket för mig, så jag hoppas och tror att jag kommer finnas nära klubben även framöver.
Vad vill du säga till alla ledare, spelare och föräldrar i föreningen?
– Det är egentligen det viktigaste av allt, tack! Det är alla ideella krafter, ledare, föräldrar och spelare som är Sollentuna FK. Jag har haft förmånen att jobba nära många av er och sett engagemanget varje dag, på träningar, matcher och runt om i klubben. Det är det som gör föreningen speciell, och det är det jag kommer bära med mig mest, avslutar Stefan.
Vad kan medlemmarna förvänta sig framåt Sargon?
– Att vi fortsätter på den väg vi är inne på – men också tar nästa steg i att utveckla vår verksamhet, både organisatoriskt och i vardagen. Vi ska vara en förening där barn och ungdomar utvecklas, och där vi fortsätter stärka kvaliteten i vår verksamhet och i de miljöer vi erbjuder varje dag. En förening där ledare trivs och där gemenskapen är stark. Vi kommer bygga vidare på den grund som lagts och fortsätta utveckla verksamheten tillsammans med våra medlemmar.